רקע ליצירת השאלון

מי שמכיר מעט את התיאוריה שמאחורי המשחוק, ודאי שמע על מודל ברטל. פרופסור ריצ’ארד אלן ברטל חקר משחקים מרובי משתתפים והציג מודל שמחלק את ה”גיימרים” לארבעה טיפוסי שחקנים: חוקרים, הישגיים, חברתיים ורוצחים (את המחקר המלא ניתן לקרוא כאן): 

מודל זה מתייחס למוטיבציית המשחק – מה גורם לשחקן מסוים לרצות לשחק:
ההישגי – מחפש אתגר, הישג ותוצאה (תגמול מוחשי).
החברתי – רוצה תקשורת ושיתוף עם הזולת.
החוקר – מעוניין בגילוי, התנסות וחידוש.
והרוצח (שמו בא לו מהנטייה של משחקי מחשב לאלימות וירטואלית) – נהנה מהשליטה, מתבוסת הזולת ובמובנים מסוימים מההרס לשמו.

בעקבות ברטל הוצעו מודלים שונים, מורכבים יותר המציעים חלוקה לשישה, שמונה ואף עשרה טיפוסים, אך כולם, כמו של ברטל, מבוססי מוטיבציה.
לרוב, כשמדברים על סגנונות למידה, מחלקים את הלומדים לארבע קבוצות לפי דרך העבודה שלהם (ויזואלי, אודיטורי, טקטאלי וקינסטטי).  בשאלון שיצרנו, בחרנו להתייחס למה שנמצא הרבה לפני הדרך – לרצון, למוטיבציה.

החלוקה שיצרנו בשאלון היא וריאציה על מודל ברטל, וברוח הפסיכולוגיה החיובית יצרנו, במקום הרוצח, דמות רביעית שאינה הרסנית – היצירתי.

על השאלון

שאלון האישיות מציג למשתתפים היגדים ומצבים ומחלק את התלמידים לארבעה “כלי כתיבה” לפי התשובות שבחרו:
הסרגלההישגי: זה שלומד בשביל להיות הכי טוב, בשביל הציון והתעודה.
השדכן – החברתי: זה שאוהב ללמוד ביחד ושמח לבוא לבית הספר בזכות האינטראקציה החברתית.
המחדדהחוקר: התלמיד הסקרן שאוהב לחקור ולהתנסות בדברים חדשים.
והעיפרון הצבעוניהיצירתי: זה שאוהב ללמוד בדרך שלו ומתייחס לכללים כאל הצעת הגשה.
מובן שהחלוקה אינה מעמיקה וכל תלמיד הוא מזיגה מסוימת של מספר טיפוסים, ובכל זאת, ניתן להצביע באמצעותו על המוטיבציה העיקרית של כל תלמיד.

איך משחקים?

מעתיקים את הלינק ושולחים אותו לכל תלמידי הכיתה

אפשרות א’
להשתמש בשאלון כסוג של צ’ופר לתלמידים. תלמידי חטיבה ותיכון נמצאים בתקופת חקר עצמי והשאלון יכול לתת להם היבט נוסף על עצמם.
אפשרות ב’
התלמידים עונים על השאלון בכיתה ומתחלקים לקבוצות לפי התוצאות: סרגלים, שדכנים, מחדדים ועפרונות צבעוניים.
אפשרות זו נותנת לך, המורה, מושג לגבי מנוע ההצלחה של כל תלמיד ומאפשרת לך להתאים את המשימות לאופיו, ובמקביל – מייצרת מכנה משותף חדש בין תלמידים ויכולה ליצור חיבורים חדשים.

רוצים עוד?

רוצים ללמוד ליצור משחקים כאלה ולקבל רעיונות נוספים כדי להפוך את הכיתה למגרש המשחקים שלכם?

מוזמנים לרכוש את המשחקיס – מניפת כיס מדליקה של כלים דיגיטליים למורים, שאוהבים לשחק בשיעורים ורוצים לעשות את זה בקלות וביעילות.

המשחקיס כולל קישורים למחוללי משחקים ולתבניות משחק מוכנות, חברות באתר חברים ובקבוצת פייסבוק סודית לקבלת תמיכה ורעיונות שיאפשרו לך ליצור משחקי למידה דיגיטליים במו ידייך.

שאלון פלייבאז